sanverbo

Throw away your waste faith (Förborgade Ord)

Kategori: Gömda och ogömda texter

18 härlighet 165 BE
25 april 2008 AD

Guds ord till mänskligheten:

2:26. O, MIN VÄN TILL NAMNET!
Begrunda detta! Har du någonsin hört att vän och fiende kan dväljas i samma hjärta? Kasta då ut främlingen så att Vännen må träda in i Sitt hem.

2:31. O, JORDENS SON!
Om du åstundar Mig, sök ej någon annan än Mig, och om du vill skåda Min skönhet, slut dina ögon för världen och allt som finnes däri, ty Min vilja och någon annans vilja än Min kan lika litet som eld och vatten dväljas i samma hjärta.

1:11. O, VARANDETS SON!
Du är Min lampa och Mitt ljus finnes inom dig. Hämta din strålglans därifrån och sök ej någon annan än Mig, ty Jag har skapat dig rik och har frikostigt skänkt dig Min ynnest.

1:13. O, ANDENS SON!
Jag skapade dig rik, varför försätter du dig i fattigdom? Ädel skapade Jag dig. varför förnedrar du dig själv? Av kunskapens väsen skänkte Jag dig varandet, varför söker du upplysning från någon annan än Mig? Av kärlekens lera formade Jag dig, hur kan du sysselsätta dig med en annan? Vänd din blick in i dig själv, på det att du må finna Mig inom dig, mäktig, kraftfull, och i Mig själv varande.

image11

Profeten Bahá'u'lláhs (1817 -- 1892) gravhelgedom Haifa-Akka-området i Israel.


1:23. O, SON AV DET UPPHÖJDA!
Till det eviga kallar Jag dig, likväl söker du det förgängliga. Vad har förmått dig att vända dig bort från Vår åstundan och söka din egen?

1:21. O, MÄNNISKOSON!
Den strålande härlighetens träd har jag prytt med de mest utsökta frukter åt dig. Varför har du vänt dig bort därifrån och nöjt dig med vad som är mindre gott? Vänd då tillbaka till det som är bättre för dig i Abhá-riket.

1:22. O, ANDENS SON!
Ädel har Jag skapat dig, likväl har du förnedrat dig själv. Höj dig då till det för vilket du blev skapad.

(Bahá'u'lláhs Förborgade Ord)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: