sanverbo

Ny hemsida för Svenska Bahá'i-samfundet

Kategori: Bahá'í

Stockholm maj 2013: Efter över ett och ett halvt års arbete har Svenska Bahá'í-samfundet – den lilla religionen med det väldiga målet VÄRLDSFRED –fått sin nya hemsida klar. Arbetet har involverat närmare samtliga drygt 1500 vuxna medlemmar. En svensk sommaridyll på skärgårdstemat möter besökaren.  
 

– Man kan väl knappast säga att ett projekt under kontinuerlig utveckling någonsin blir klart, säger en av de personer som hållit i projektet.
  Och visst dras den nya sidan ännu med barnsjukdomar. Den som varit van att hitta länkar till de övriga 200 ländernas bahá'í-samfund, kan inte längre hitta dem.
– Man saknar faktiskt lite av den internationella prägel som direkt borde synas när man kommer till den svenska hemsidan för en internationell rörelse för fred, jämställdhet, rättvisa och rätt till utbildning, säger en initierad, men tillägger:
– Det är barnsjukdomar. Vi hade och har så många idéer, och det kommer att synas framöver.
 
Hemsidan (webbplatsens första sida såg ut så här swb 31 maj 2013:
 
 
En informationsvideo finns också:
 
 

 
Ett tiopunktsprogram
 
För er som inte är bekanta med bahá'-rörelsen (jo, det ska stavas så, och det uttalas //bahaa ii//, inte "bahajj") brukar den presenteras i ett antal punkter. Var och en av dessa förtjänas att studeras separat. Även för medlemmarna. Den religiösa utgångspunkten är:
 
(1) Gud är en. Angående kristendomens treenighet och islams 99 namn (egenskaper) säger bahá'í-läran: Varför begränsa oss till tre eller 99 uttryck för Gud, som ju ändå är oändlig?
(2) Guds religion är en, men har förmedlats av Gud med hänsyn till aktuell region och mänsklighetens utveckling under det aktuella århundradet. Därför är inte zoroastrism identisk med judendom, som inte är identisk med buddhism, som inte är identisk med kristendom, osv.
  • När vi idag ska tolka texter i Bibeln eller Koranen bör vi göra det symboliskt. Berättelserna om Adam och Eva, Noas ark, den talande bebisen Jesus i Koranen – det är inte fakta utan religiösa budskap som måste ses ungefär som detta att man tar til poesi när vanlig prosa inte räcker till för att beskriva kärleken.
(3) Nu är världen redan globaliserad när det gäller ekonomin, och den kommer att bli det även politiskt. Eftersom mänskligheten stod inför detta språng skickade Gud alldeles innan det började inte bara en, uatn två sändebud eller manifestationer av Hans vilja och instruktioner till mänskligheten: Porten Baab (Báb) och Guds återsken Bahá'u'lláh.  
 
De flesta bahá'í-troende vet att en social princip som anges är "andliga lösningar på ekonomiska problem". Men inte många kan redgöra för vilka dessa andliga principer är. Det är en sak att bahá'í-rörelsen var före Stockholmsskolan och lord Keynes med tanken att expandera de offentliga utgifterna vid recession eller ekonomisk nedgång, men inom bahá'-världen har detta inget med politik eller socialdemokrati att göra. Utan "andliga lösningar"... 
 
Det planerar man att råda bot på framöver genom att bjuda in medlemmar och andra intresserade till ett speciellt studium i ämnet. Det är på tiden. Det är så med bahá'í att alla bör ha koll hela läran relativt väl, annars fungerar bl.a. inte den speciella form av representativ demokrati som tillämpas.
 
Punkterna är i alla fall dessa:
 
i Rättvisa och styre under måttlighetsprincipen (Bahá'u'lláhs bud. Resten har hans son 'Abdu'l-Bahá formulerat, och dennes dotterson Shoghi Effendi.   
 
ii Individen har rätt och skyldighet att själv och oberoende av andra söka sanningen. (Den snäva tolkningen är att en ung människa ska hitta fram till bahá'í och de lärosatser som Guds sändebud Bahá'u'lláh formulerade. Bahá'í-rörelsen anordnar studicirklar – s.k Ruhikurser – om bahá'í-läran för barn och ungdomar samt banklasser om dygder, så detta med "oberoende av andra bör nog diskuteras).
 
iii Inga präster får förekomma. (Däremot finns en stor uppsättning s.k. "rådgivare")
                                                                                                                         
iv Jämlikhet mellan man och kvinna. (Detta tog bahá'íernas föregångare bábierna ställning till redan 1844. Observera att ordet "jämlikhet" används, inte "jämställdhet". Det bottnar i bahá'í grundpelare "rättvisa") 
 
v Harmoniskt förhållande mellan religion och vetenskap. (Vetenskapsmän och -kvinnor gör upptäckter, ibland med farliga konsekvenser. Det krävs etiska överväganden kring t.ex. stamcelssforskning. Enligt bahá'í-läran är det etiska tänkare – troende och icke troende –som ska göra bedömningarna. Vetenskap och religion är varsin sida av ett mynt. Bahá'íer tror på evolutionsläran. Ingen bahá'ítror att världen är blott 6000 år gammal.)  
 
vi Avskaffande av alla slags fördomar, exempelvis sådana som är grundade på ras-, nations-, kultur- eller socialgruppstillhörighet. (Det verkar bara dyka upp nya fördomar. Som att ryskor och andra kvinnor från f.d. öststaterna bara är intresserade av pengar)
 
vii Avskaffande av extrem fattigdom och extrem rikedom. (Det finns en måttlighetsprincip inbyggd i bahá'í-läran) 
 
viii Antagande av ett universellt hjälpspråk som lärs in vid sidan om modersmålet. (Det blir i alla fall inte esperanto. Kanske engelska efter en stavningsreform som även många engelsspråkiga linguister förespråkar. Enligt Bahá'u'lláh kommer Gud att ge oss lösningen).
 
ix Obligatorisk, grundläggande skolutbildning för alla människor. (D.v.s.varenda barn på jorden till att börja med. Och vi är på god väg, precis som Bahá'u'lláhskrev uppenbaras verktygen). 
 
x Andligt inspirerade lösningar på ekonomiska problem. (Muhammed och Baab var hederliga köpmän innan de blev profeter. De försökte aldrig ta ut överpris av sina kunder eller lura dem. Dessa är våra förebilder)
 
Målet kan även sägas vara en tionde punkt
 
* Etablerandet av världsfred och global rättvisa genom globala institutioner i form av en världsfederation med en världsregering. En internationell domstol. Det borde egentligen stå "union" eftersom en union är ett land, en federation löst sammanlänkande stater. Någon domstol finns ännu ej.
 
Bahá'í-rörelsen har inrättat en embryonal form av styre för bahá'íerna själva som ska ligga till grund för hela jordens befolkning inom några hundra år. Detta är – enligt bahá'í-läran den högsta formen av demokrati som överhuvudtaget går att inrätta, eftersom den kommer från Gud. Inte en präststat som i Iran, utan en ny form av krati som långt ifrån har funnit sin form ännu.
  Det är meningen att denna världsstat ska utvecklas av bahá'íer tillsammans med andra som finner och anammar mänsklighetens enhet-tanken. Det kan vara idag etablerade organisationer, religioner och enskilda tänkare. Bahá'íerna ska inte ensamma bestämma utvecklingen, det framgår klart av källskrifterna att vi människor ska samarbeta eftersom vi är lika på insidan och alla inom oss har driften att utveckla och förbättra vår civilisation. Det skiljer bahá'íer från religiösa grupperingar som anser att svaret är klart och är övertygade om att de vet vet exakt vad som ska hända.
 
När det gäller val inom bahá'í-rörelsen får inga valkampanjer förekomma eftersom detta skulle splittra enheten och sammanhållingen inom bahá'í – lokalt, nationellt, internationellt. De som ska välja måste hitta andra vägar att skaffa information om kandidaterna. Alla vuxna medlemmar är valbara. Personligen välkomnar jag statsvetare och andra att forska på detta valsystem. Vad än vetenskapen kommer fram till kommer bahá'íerna att ha stor nytta av resultaten. Bahá'í talar ofta om demokrati när det gäller det egna systemet, och visst gäller jämlikhets-, jämställdhets- och likvärdighetsprinciper tillsammans med majoritetsbeslutssystem även om total enhet alltid åsyftas, men det är inte liberal demokrati med yttrandefrihet, tryckfrihet, demonstrationsfrihet, etableringsfrihet, majoritetens hänsynstagande till minoriteten m.m. som bahá'íerna skissera på .   
  Idag väljer bahá'í-medlemmarna lokalt på en ort sitt Lokala andliga råd på ett år. Det är direkta val och direkt demokrati.
  På nationell nivå är det fråga om ett indirekt valsystem med elektorsval, för att prata språket statsvetenskapliska. Landet är indelat i regioner. Regionerna väljer elektorer, som i teorin får rösta på vem de vill på ett kommande årmsöte, där de nio medlemmarna i det nationella andliga rådet uses för ett år. Ombuden kallas inte elektorer utan regionala bahá'-ombud.  På ett årsmöte väljer alltså ett fåtal representanter för landets bahá'íer nio vuxna medlemmar för ett år. Medlemmarna i det nationella andliga rådet behöver inte komma från hela landet för att antas representera hela landet. I Sverige kan mycket väl alla som väljs komma från Stockholm. Detta har att göra med att de i grunden inte anses representera alla bahá'íeri Sverige. De representerar liksom övriga valda och utpekade bahá'í-organ Guds sak, inte väljarna eller medlemmarna. Guds sak är byggandet av en paradisliknande världsstat.
  I ett land med få bahá'íer, som Sverige, Norge, Finland eller Danmark har alla bahá'íer någorlunda koll på varandra. I Sverige handlar det om drygt 1000 valbara personer. Hur man gör i länder med många bahá'íer – som i USA eller Indien – vet jag inte.
 På världsnivå heter det andliga rådet Universella rättvisans hus. Den 29 april 2013 valdes Paul Lample, Firaydoun Javaheri, Payman Mohajer, Gustavo Correa, Shahriar Razavi, Stephen Birkland, Stephen Hall, Chuungu Malitonga, and Ayman Rouhani av medlemmar i 157 Nationella andliga råd.